School

VAN GELUKKIGE LERAREN LEER JE DE MOOISTE DINGEN

Waarom Fierijn expertise?

Als school probeer je het onderwijs voor elke leerling zo goed mogelijk te laten aansluiten. Soms kan het echter voorkomen dat je zoekende bent waar te starten of hoe te handelen. Op deze momenten kan het fijn zijn als een externe partij met je meekijkt en meedenkt. Vaak kan een ‘frisse blik’ helpen om het één en ander wat beter in (een ander) perspectief te zien of juist aanknopingspunten te vinden voor verdere groei van de leerling.

Met onze persoonlijke en handelingsgerichte benadering, waarbij samenwerking voorop staat, denken we graag mee en helpen we bij het versterken van zowel leerling- als leerkrachtvaardigheden. Bekijk ons aanbod voor de wijze waarop Fierijn Expertise kan ondersteunen.

Werkwijze

BIJ CONSULTATIE

De leerlingconsultaties en zorg- of ondersteuningsteams worden aan het begin van het schooljaar ingepland, maar kunnen ook altijd op aanvraag gepland worden. Per overlegmoment wordt door de school op voorhand een agenda gedeeld. Zoals eerder aangegeven wordt er handelingsgericht gewerkt, waarbij er gezamenlijk concrete plannen en acties geformuleerd en geëvalueerd worden. Ouders dienen altijd expliciet toestemming te geven voor een consultatie of zorgteam en zijn bij voorkeur ook altijd aanwezig.
Voor verdere invulling van de overlegmomenten zal er altijd per school bekeken worden waar specifieke aandachtspunten en behoeften liggen. Korte lijnen tussen de school en ons staan daarbij voorop, zodat er vlot afgestemd en gehandeld kan worden.

BIJ ONDERZOEK

1. Aanmelden 2. Inplannen 3. Onderzoek 4. Terugkoppeling 5. Afronding
School meldt aan bij Fierijn Expertise.
Ouder(s) en school worden gevraagd om het aanmeld- en toestemmingsformulier in te vullen. Indien nodig vindt een intake plaats.
Communicatie over het inplannen van het onderzoek verloopt via school. Vanwege korte lijnen met de scholen kan er vaak snel geschakeld worden. Onderzoek vindt in principe op school plaats. Ouders zijn op de ochtend van het onderzoek welkom om kennis te maken.
Het onderzoek duurt doorgaans één ochtend, waarbij de leerling met de eigen klas kan pauzeren.
De terugkoppeling van de resultaten vindt plaats in de vorm van een conceptverslag voor ouders. Vervolgens vindt bij voorkeur een gesprek met ouders en school plaats, mits ouders hier toestemming voor geven. Met toestemming van ouders wordt het definitieve verslag met zowel ouders als school gedeeld.

We maken voor de leerling zelf ook vrijwel altijd een ‘kindverslag’, waarin resultaten in kindertaal worden uitgelegd.