Aanbod

OM HULP VRAGEN BETEKENT NIET DAT JE OPGEEFT.
HET BETEKENT DAT JE WEIGERT OP TE GEVEN.

Bij Fierijn Expertise bieden we hulp in het kader van de Generalistische Basis GGZ, in de vorm van diagnostiek en behandeling. Er zijn ook trajecten die helaas niet vergoed worden. Hierover leest u meer onder het kopje ‘Particulier betaalde zorg’. Daarnaast bieden we verschillende diensten aan binnen het onderwijsveld.

Generalistische Basis GGZ

Binnen de Generalistische Basis GZZ (zorg die wordt bekostigd vanuit de Jeugdwet) kun je met de volgende hulpvragen bij ons terecht:

  • Aandacht- en concentratieproblemen;
  • Angst;
  • Somberheid en/of laag zelfbeeld;
  • Sociale problemen;
  • Gedrags- en emotieregulatie problemen;
  • Enkelvoudig trauma.

Diagnostiek

Fierijn Expertise biedt handelingsgerichte diagnostiek. Wij kijken niet zozeer naar wat een kind heeft, maar vooral naar wat een kind nodig heeft. Alleen het vaststellen van een gedragsclassificatie (zoals ADHD, Autisme of angststoornis) is bij ons nooit het doel van diagnostiek. Het kan wel onderdeel uitmaken van het totale traject, waarbij vooral gekeken wordt naar de onderliggende hulpvraag. Wij brengen bevorderende en belemmerende factoren van het kind én de omgeving in kaart om op maat te kunnen bepalen welke ondersteuning nodig is.

Behandeling

Daarnaast bieden wij behandeling. Vanuit onze expertise gaan we daarbij op zoek naar de motivatie en groeimogelijkheden van elk kind. Tijdens de behandeling worden zowel het kind als zijn of haar omgeving actief betrokken. Er zijn verschillende manier om hulpvragen aan te pakken. Er wordt op maat bekeken welke behandelvorm het beste aansluit bij de hulpvraag en het kind, waarbij in de basis vaak een oplossingsgerichte benadering wordt gehanteerd.

  • Behandelvormen die wij veelal inzetten zijn:
  • Cognitieve gedragstherapie (CGT)
  • Acceptance & Commitment Therapy (ACT4life)
  • Eye Movement Desensitisation and Reprocessing Therapy (EMDR)
  • Brainblocks

Ook bieden wij ACT4 LIFE aan in de vorm van een groepsbehandeling.

Particulier betaalde zorg

Niet alle hulpvragen vallen binnen de Generalistische Basis GGZ, deze hulpvragen vallen onder de particulier betaalde zorg. Het gaat dan om:  

  • Intelligentieonderzoek;
  • Diagnostiek en begeleiding op het gebied van lezen en spelling (dyslexie, maar niet als het gaat om Ernstige Dyslexie (ED));
  • Diagnostiek en begeleiding op het gebied van rekenen (dyscalculie);

Ook wanneer jouw kind niet wonend is binnen één van de gecontacteerde gemeenten, zullen de kosten niet vergoed worden en dient het traject particulier bekostigd te worden.

Onderwijs

Leerlingconsultaties / deelname aan zorgteams

Vanuit de handelingsgerichte benadering werken wij bij voorkeur zoveel mogelijk met leerlingconsultaties. Een leerlingconsultatie is een laagdrempelige vorm van overleg over een leerling, waarbij zowel ouders als de leerkracht (en soms ook de leerling zelf) aanwezig zijn. Gezamenlijk wordt besproken waar de leerling en/of leerkracht tegenaan loopt/lopen, wat juist al goed gaat en wat de specifieke hulpvragen zijn. Op deze manier wordt getracht de ondersteuningsbehoeften van zowel de leerling als de betrokkenen meer specifiek in kaart te brengen, ten behoeve van de ontwikkeling en het welbevinden van de leerling. Op sommige scholen wordt er tevens gewerkt met zorg- of ondersteuningsteams. Dit kan gezien worden als een wat meer uitgebreide vorm van leerlingconsultatie, waarbij meerdere disciplines aanwezig zijn.

Diagnostiek

Hoewel we zoveel mogelijk handelingsgericht werken, blijkt er soms nog een stukje van de ‘puzzel’ te ontbreken. Op dit soort momenten kan een onderzoek meer duidelijkheid bieden. Het onderzoek zien wij dan ook als middel om meer duidelijkheid te verkrijgen over de leer- en begeleidingsbehoeften van de leerling. Onderzoek kan plaatsvinden in de vorm van testdiagnostiek, maar ook in de vorm van een observatie in de klas.

De diagnostiek kan zich onder andere richten op het niveau van de cognitieve capaciteiten of concentratie, maar ook kan inzicht worden verkregen in het sociaal-emotionele en gedragsmatige functioneren en/of de executieve functies. Tevens kunnen wij onderzoek doen naar de lees- en spellingontwikkeling en naar de rekenontwikkeling. Wij kunnen daarbij ook dyslexie of dyscalculie vaststellen. Echter hebben wij geen contract met de gemeenten voor de vergoeding van diagnostiek en behandeling in het kader van Ernstige Dyslexie.

Scholing

Om leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden, is het belangrijk dat ook leerkrachten blijven leren. Om daaraan te kunnen voldoen, bieden wij vraaggerichte scholing. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan studiedagen met een specifiek onderwerp zoals eigenaarschap van de leerling, meerbegaafdheid, dyslexie, enzovoorts. Maar ook aan het integreren van een specifiek traject binnen de school, zoals op het gebied van zelfstandig werken of het creëren van een positieve, sociale omgeving binnen de school. Ook studiemomenten waarin de laatste ontwikkelingen op ons vakgebied aan bod komen, behoren tot de mogelijkheden.

Interim-taken

Soms komt het voor dat vacatures binnen de school helaas niet zo snel worden ingevuld als gehoopt wordt. In dat geval kan het helpend zijn wanneer iemand voor korte tijd de functie opvangt, totdat iemand anders in dienstverband kan worden aangenomen. Interim-functies als intern begeleider, orthopedagoog, ambulant begeleider of een meer beleidsmatige functie binnen bijvoorbeeld een bestuur of samenwerkingsverband kunnen wij invullen, zowel binnen het PO, als VO en het hogere onderwijs hebben we deze ervaring. Hierbij geldt wederom dat je te allen tijde contact met ons kan opnemen om te bespreken hoe wij eventueel kunnen helpen.